Ulica Wiślana to ważna arteria komunikacyjna dla Sołectwa Łomianki Dolne, decyzje projektowe podjęte podczas projektowania chodnika będą miały wpływ na późniejszą organizację ruchu i powinny uwzględniać planowaną od kwietnia 2021 do marca 2022 budowę kanalizacji na następnie przebudowę ulicy.
Proponujemy w miarę możliwości następujący układ:
Mieszkańcy w pierwszej kolejności stawiają na bezpieczeństwo ruchu w szczególności pieszych i rowerzystów w tym dzieci korzystających z drogi podczas podróży do szkoły. W związku z tym prosimy o budowę chodników po obu stronach ulicy, raz ze względu na przedłużenie chodnika znajdującego się po północno zachodniej stronie drogi, dwa po stronie południowo-wschodniej chodnik umożliwiał obsługę 9 planowanych bloków i ponad 300 nowych mieszkań na osiedlu naturalis. Ze względu na obawę przed używaniem chodnika jako parkingu dla planowanej zabudowy wielorodzinnej, prosimy o szybkie wprowadzenie organizacji ruchu zakazującej zatrzymanie pojazdów na chodniku. W istniejących blokach, już dziś brakuje kilkudziesięciu miejsc parkingowych — mamy nadzieję, że wprowadzenie zakazu skłoni inwestora do samodzielnego zapewnienia miejsc parkingowych mieszkańcom osiedla.
Prosimy o ścieżki rowerowe po obu stronach jezdni, ronda oraz przejścia dla pieszych w celu ułatwienia przemieszczania się do z i w kierunku ulic przyległych do ul. Wiślanej. Aktualnie mieszkańcy korzystający z ul. Spokojnej, przekraczają ul. Wiślaną w miejscu niebezpiecznym — pomiędzy 2 zakrętami, w szerszym miejscu i przy ograniczonej widoczności.
W toku dyskusji, ze względu na pobliską zabudowę wielorodzinną odrzuciliśmy pomysł budowy chodnika po stronie północno-zachodniej i dwukierunkowej ścieżki rowerowej po stronie południowo-wschodniej — jest prawdopodobne że ścieżka byłaby wykorzystywana do ruchu pieszego przez mieszkańców pobliskich bloków.
Budowa chodnika będzie miała ogromny wpływ na sposób odprowadzania wód opadowych, aktualnie ul. Wiślana na odcinku przy stadionie boryka się z ogromnym problem zastojów — projektanci chodnika doprowadzili do zasypania rowu i nie zaprojektowali alternatywnego sposobu odprowadzania wód opadowych. Dlatego prosimy o umieszczenie pod chodnikiem przepustów do rowu w pasie zieleni za chodnikiem oraz zapewnienia połączenia z pobliskim parkingiem i parkiem które mogą przyjąć nadmiar wód opadowych z ulicy. Ponadto prosimy o ew. połączenie z podczyszczalnią która mogłaby zasilać wodą jeziorko Fabryczne. Także w tym aspekcie prosimy o wzięcie pod uwagę obecności zabudowy wielorodzinnej i związanych z tym trudności w zagospodarowaniu wód opadowych. Nie warto tego tematu bagatelizować — jak pokazują zastoje przy stadionie oraz uszkodzenia ul. Spokojnej wynikające wypłukania podstawy drogi, brak sensownych rozwiązań może nas dużo kosztować w przyszłości.
Lista oczekiwań względem projektu ul. Wiślanej
- Chodniki po obu stronach. W pierwszej kolejności powinien zostać wykonany chodnik od strony północno-zachodniej, chodnik od strony południowo-wschodniej powinien zostać zrealizowany w późniejszym terminie.
- Zakaz zatrzymywania się na chodniku na całej długości od ul.Spokojnej do ul.Fabrycznej.
- Ścieżki rowerowe wydzielone z pasa ruchu po obu stronach jezdni.
- Pas zieleni pomiędzy chodnikami a budynkami.
- Ławki i kosze na śmieci w pasie zieleni co 200 m.
- Latarnie na odcinku od ul. Fabrycznej ul. Brzegowej po stronie północno-zachodniej.
- Odwodnione odprowadzające wodę z pasa jezdni pod chodnikiem do rowu umieszczonego w pasie zieleni za chodnikami lub powierzchni chłonnych pod nimi. Nadmiar wody powinien zostać skierowany w kierunku parkingu vis-a-vis ul. Fabrycznej, lub po podczyszczeniu do strugi Dziekanowskiej.
- Rondo przy ul. Łużyckiej z pierwszeństwem dla wjeżdżających na rondo.
- Rondo przy ul. Kościelna Droga z pierwszeństwem dla wjeżdżających na rondo.
- Przystanek przy Łużyckiej.
- Przystanek przy Kościelnej Drodze.
- Przystanek przy Brzegowej.
- Plac manewrowy w formie ronda dla autobusu przy Brzegowej.
- Przejścia dla pieszych przy: ul. Łużyckiej, ul. Brzegowej, ul. Fabrycznej, ul. Kościelna Droga, ul. Spokojnej
W nawiązaniu do wiadomości od pana Pawła Bohdziewicza, Zastępcy Burmistrza ds. technicznych z 27 października 2020, dotyczącej zamówienia na Wykonanie Programu Funkcjonalno Użytkowego na budowę chodnika oraz systemu oświetlenia ulicznego w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa ul. Wiślanej na odc. od ul. Rolniczej do ul. Brzegowej” nr 2018/23 na odcinku o długości ok. 0,95 km, przedstawiamy oczekiwania mieszkańców względem planowanej inwestycji.
Prosimy o spotkanie z projektantem celem ustalenia możliwości realizacji poniżej wymienionych postulatów i ew. dostosowania oczekiwań do możliwości projektowych i zakresu Programu Funkcjonalno Użytkowego.
Aktualne plany inwestycyjne
W Wieloletniej Prognozie Finansowej istnieje przedsięwzięcie 1.3.2.66, planujące inwestycję pt. „Przebudowa ul. Wiślanej na odc. od ul. Rolniczej do ul. Brzegowej” na lata 2022-2024 z budżetem 4 milionów zł.
Nasza petycja jest formą przygotowania do tych inwestycji i służą wyrażeniu oczekiwań, które warto uwzględnić przy planowaniu przebudowy ulicy.

Podpisz petycję online
Tutaj możesz pobrać dokument do zbierania podpisów pod na papierze 🙂
Pingback: Projekt ul. Wiślanej i Brzegowej – Janusz Skonieczny